SOLIDWORKS 2019: Jak efektivně vytvořit 3D texturu

Do aktuální verze SOLIDWORKSu přibyl nový zajímavý nástroj, který využijí zejména uživatelé 3D tiskáren. Prvek 3D textura dovede transformovat 2D obrázek do trojrozměrné podoby. Objemový model lze použít jako zdroj pro konvenční nebo aditivní výrobu.

Postup vytvoření 3D textury z 2D obrázku si ukážeme na rukojeti modelu stříkací pistole. Otevřete si v SOLIDWORKSu 2019 díl spray_gun.SLDPRT (2) ze složky C:\Users\Public\Documents\SOLIDWORKS\SOLIDWORKS 2019\samples\whatsnew\model display (1) – (pozn.: písmeno jednotky se může lišit podle toho, na kterém z disků máte nainstalovaný SOLIDWORKS).

1-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Tip: Zkopírujte si výše uvedenou adresu a vložte ji do příkazového řádku průzkumníku Windows v okně Otevřít,  snadno tak dohledáte model k procvičení.

 

1. Použití vzhledu

Podokně úlohVzhledy, prostředí a nálepky (1) vyberte Přidat umístění souboru (2).

2-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

V okně Vyberte složku vložte do pole Vybraná složka adresu C:\Users\Public\Documents\SOLIDWORKS\SOLIDWORKS 2019\samples\whatsnew\model display, ve které je umístěný obrázek textury grayscale.JPG.

3-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

V seznamu vzhledů vyberte novou složku model display a z okna níže přetáhněte texturu grayscale na plochu rukojeti stříkací pistole.

4-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

V kontextovém panelu vyberte možnost aplikovat texturu na vybranou plochu.

6-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Klávesovou zkratkou Ctrl + 1 změňte orientaci pohledu do pohledu kolmého na plochu s texturou.

7-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Klikněte pravým tlačítkem na plochu s texturou a z kontextového panelu nástrojů vyberte možnost VzhledPlocha.

8-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

PropertyManageru default texture vyberte záložku Upřesňují (1) a kartu Mapování (2).

9-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Upravte tyto parametry:

  • šířka → 10 mm (výška 10 mm),
  • rotace → 45°.

23-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Dokončete vložení a nastavení vzhledu (2D textury). Uložte si dokument (Ctrl + S)

 

2. Použití 3D textury

Ve FeatureManageru rozbalte složku Objemová těla(1), vyberte tělo Imported1 a z kontextového panelu nástrojů vyberte možnost 3D textura.

11-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Celé tělo se zobrazí jako síť. V PropertyManageru 3D textura můžete zjistit počet ploch těla, zjemnění a vzdálenost.

24-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Tip: Všimněte si, že je ve výchozím nastavení aktivní Dynamická nápověda. Pokud si nebudete vědět rady, co konkrétně nastavení znamenají, ponechejte u příslušného vodorovného posuvníku kurzor. Po chvíli se zobrazí náhled s nápovědou.

14-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

PropertyManageru 3D textura vyberte v poli Nastavení textury první texturu grayscale.jpg.

12-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Po výběru se aktivují další možnosti nastavení.

13-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

PropertyManageru 3D textura:

  • deaktivujte možnost Bílá nahoru, černá dolů (1) → černé tečky na 2D obrázku budou směrem nahoru,
  • zvolte procentuální velikost jemnosti sítě 75 % (2) → čím vyšší je číslo, tím bude vykreslení textury přesnější a počet plošek bude lépe odpovídat obrysům obrázku ve stupnici šedé,
  • vzdálenost odsazení textury zvolte 3 mm (3) → maximální vyvýšení textury od základní hodnoty bude odpovídat zadané hodnotě,
  • maximální velikost elementu zvolte 2 mm (4) → tato hodnota řídí maximální velikost prvku pro celou síť.

15-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Zkontrolujte náhled a dokončete úpravy potvrzovacím tlačítkem.

Tip: Pro lepší zobrazení modelu změňte styl zobrazení → Stínovaný režim.

26-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Model ve stínovaném režimu.

27-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Původní tělo se skrylo (viz záložka Objemová těla(1) – (1)) a v SOLIDWORKSu se po vytvoření textury vytvořilo grafické tělo Grafika (uzavřená) -1 – (2), které naleznete ve složce Grafická těla(1). Toto tělo je uzavřené a lze jej použít pro další účely, například 3D tisk (aditivní výroba).

25-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Ve FeatureManageru se vytvořil i prvek 3D textura1. Prvek můžete zpětně editovat. Vyzkoušejte si změnit požadavek textury a maximální velikost elementu na co nejpřesnější vykreslení textury.

17-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Klikněte pravým tlačítkem na prvek 3D textura1 a z kontextového panelu nástrojů vyberte možnost Upravit prvek. Upravte parametry podle údajů na obrázku.

18-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Textury můžete volit podle toho, jaký máte zdrojový 2D obrázek. Kreativitě se meze nekladou a zcela určitě tuto velmi zajímavou a užitečnou využijí uživatelé 3D tiskáren. V rámci konfigurací můžete na jednom modelu vytvořit více variant 3D textur.

20-Mujsolidworks-3D-textury-SOLIDWORKS-2019-novinky

Postup vytvoření 3D textury je zřetelný i z krátké ukázky (1,5 minuty, bez zvuku):

Video: Petr Lstiburek, SolidVision

Komentáře k článku (0)

Reklama

Reklama