Židle: Postup modelování nohy #2

    / 12. 3. 2018
                
65-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Noha, která je nedílnou součástí sestavy židle, obsahuje základní konstrukční prvky a je vhodným modelem pro začínající uživatele SOLIDWORKSu. Pokud jste postupovali podle prvního dílu návodu, podívejte se, jak drážky zkopírovat, posunout a srazit spodní hrany.

Postup modelování #2

Tento postup navazuje na první část. Pokud nemáte model rozpracovaný, přejděte nejdříve k první části modelovacího návodu.

Otevřete si model 20180301-01.SLDPRT a pokračujte v návodu.

Podle výkresu jsou drážky na boční stěně, z nichž jedna drážka (dolní) je posunutá směrem nahoru. Postupů, jak drážky zkopírovat, je několik. Můžete je dokonce znovu nakreslit a odebrat jako v případě předchozím. V tomto postupu si však ukážeme zajímavý a efektivní postup a výhody parametrického modeláře a to tak, že pokud se změní rozměry výchozích drážek, změní se automaticky i rozměry drážek zkopírovaných.

 

Tvorba osy rotace

Pro možnost kopírování drážek si vytvoříme osu a k vytvoření využijeme funkci tzv. předvýběru. Držte klávesu Ctrl, vyberte z FeatureManageru roviny Přední a Pravá (1) a ze záložky PrvkyReferenční geometrie vyberte příkaz Osa (2).

44-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

PropertyManageru Osa můžete vidět, že se po výběru dvou rovin automaticky vybrala možnost Dvě roviny. Osu použijeme jako osu rotace pro kopírování příkazem Kruhové pole. Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

45-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Ze záložky Prvky vyberte příkaz Kruhové pole.

46-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

PropertyManageru Kruhové pole1:

  • vyberte osu (1),
  • do pole Úhel zadejte úhel 90 stupňů a počet instancí 2 (2),
  • klikněte na malou černou šipku v grafické ploše (3), kterou rozbalíte FeatureManager
  • … a vyberte dva poslední modelované prvky Odebrat vysunutím1 a Odebrat vysunutím2 (4).

47-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem. Uložte dokument (Ctrl + S).

Ve FeatureManageru vyberte prvek Osa1 a z kontextového panelu vyberte příkaz Skrýt.

48-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

 

Přesunutí drážky

Podle výkresu je jedna drážka posunutá směrem nahoru. Ukážeme si postup, jak drážku nejrychleji a nejefektivněji posunout. Stiskněte klávesovou zkratku Ctrl + mezerník, kterou zobrazíte Volič pohledů a na krychli vyberte sraženou hranu tak, abyste si natočili model do izometrického pohledu z jiného úhlu.

49-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

S klávesou Ctrl vyberte všechny plochy drážky.

50-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Ze záložky Přímé úpravy vyberte příkaz Přesunout plochy.

51-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

PropertyManageru Přesunout plochu:

  • vyberte možnost Přesunout,
  • do pole Delta Y zadejte vzdálenost 50 mm tak, aby se plochy drážky přesunuly směrem nahoru.

52-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Model po přesunutí drážky je v souladu se zadáním (výkresem).

53-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Průvodce dírami

Ze záložky Prvky vyberte příkaz Průvodce dírami.

54-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

PropertyManageru Průvodce dírami v záložce Typ:

  • vyberte typ díry Jednoduchá díra,
  • NormaISO,
  • TypDíry pro kolík,
  • Velikost → průměr 10 mm,
  • UkončeníNaslepo do vzdálenosti 30 mm.

55-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Přejděte do záložky Polohy. Levým kliknutím určete plochu, na kterou umístíme a definujeme polohu díry.

56-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Po výběru plochy se aktivuje režim výběru středového bodu díry a možnost kótování polohy bodu. Pro definici středu díry použijeme vazbu Sjednocená. Kurzor myši umístěte do počátku skici tak, aby se u něj zobrazila vazba Sjednocená ve žlutém poli.

57-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Zkontrolujte náhled a dokončete průvodce potvrzovacím tlačítkem.

58-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

 

Zkosení hrany

Ze záložky Prvky vyberte příkaz Zkosit.

59-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

PropertyManageru Zkosení:

  • vyberte typ zkosení tlačítkem VzdálenostVzdálenost (1),
  • v poli Parametry zkosení vyberte z roletové nabídky parametr Asymetrická (2),
  • zadejte délky zkosení 10 mm a 150 mm (3)…
  • … a vyberte spodní hrany nohy na plochách, kde jsou drážky (4).

60-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Model nohy je hotový. Nyní přidáme materiál, který současně přidá i texturu.

61-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

 

Přidání materiálu

Ve FeatureManageru klikněte pravým tlačítkem na prvek Materiál a z místní nabídky vyberte příkaz Upravit materiál.

62-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Z nabídky SolidWorks MateriálDřevo vyberte Buk. Stiskněte tlačítko Použít a Zavřít.

63-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Model po přidání materiálu získal materiálové vlastnosti. Texturu dřeva přidáte z panelu Prostředí, vzhledy a nálepky.

22-Mujsolidworks-zidle-sedak-zadani-postup-modelovani-SolidWorks

64-postup-navod-zacatecnik-sestava-animace-SolidWorks-tutorial-noha

Tip: Textura dřeva se zobrazí pouze tehdy, máte-li certifikovanou grafickou kartu. Více informací o certifikaci a grafickém zobrazení (RealView, Okolní okluze atd.) se dozvíte v příspěvku Jak aktivovat režim RealView.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
KOMENTÁŘE K ČLÁNKU ( 0 )

Přidejte komentář

Přidávat komentáře k článku mohou pouze přihlášení uživatelé.
Chcete-li okomentovat tento článek, se nebo se zaregistrujte