6. 2. 2009 v 13:29

Re:Re: Díl a rozvin #52734

Honza
Účastník
53 příspěvků

@Davidbery wrote:

Záleží na rádiusu nástroje. U každého nástroje je to rozdílné. Záleží pak také samozřejmně na tl. materiálu a jeho druhu. U nás řešíme ohýbání plechových dílů u externí firmy a s rozviny je také problém. Stačí aby Vám firma dodala jejich data k nástrojům, kterými ohýbají. Bohužel oni používají Inventor a tam bohužel K-faktor nemusejí nastavovat. Jak je to s K-faktorem je pro mě také záhada. Protože, ikdyž nastavím správně rádius nástroje, nedostanu ani tak stejný rozvin jako ve firmě kde nám ohýbají.

Řekl bych že je to docela věda a alychymie zároveň. Chvíli jsem dělal kontruktéra v plechařině, a hodněkrát jsem si nabil hubu tím, že jsem měl špatný rozvin. Dohnalo mě to pak k experimentu, který je hoden nade všeho zlata. Zkrátka udělal jsem si pokusný rozvin, a pro určitej „nůž“ a „pravítko“ jsem si vyzkoušel ohyby po 10° . Pak jsem si udělal jednoduchý závěr, že K faktor pro ocel mi vyhází 0,33, pro hliník 0,45 a pro nerez 0,21 zhruba. Jenže samotné ohýbání vede ještě k napružení atp. takže radius v ohybu není nikdy totožný jako radius na „noži“ většinou vycházel o 0,1 až 0,2 menší. Udělejte si si tento pokus a možná dojdete ke stejnému nebo dost podobnému výsledku. Uvidíte sami. Stojí to za to…