Klasické zobrazení

Postup modelování lopatkového kola #5

    / 30. 1. 2019
                
66-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Lopatkové kolo větráku má geometrii lopatek přizpůsobenou tak, aby optimálně rozvádělo vzduch do okolí. Při modelování využijete základní a pokročilé metody konstruování včetně promítání křivek a konstruování povrchů. Podívejte se náš návod a postupujte při tvorbě modelu krok za krokem.

Otevřete si model 201810-01-04.SLDPRT a pokračujte v modelování podle návodu.

Tip: Pokud model nemáte, postupujte podle prvního dílu návodu nebo podle poslední fáze modelu, u které jste s konstruováním skončili. Zadání k modelování sestavy větráku je dostupné on-line.

Postup vytvoření výztuže lopatek

Vytvořte novou skicu v rovině Přední. Změňte orientaci pohledu do pohledu kolmého na rovinu skici.

130-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ze záložky Skica vyberte příkaz Kružnice. Naskicujte kružnici se středem v počátku souřadného systému a zakótujte její průměr 305 mm.

131-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ukončete skicu. Ze záložky PrvkyKřivky vyberte příkaz Promítnutá křivka.

132-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Promítnutá křivka:

  • v poli VýběryTyp promítání vyberte Skica na plochách,
  • do pole Skica k promítání vyberte skicu s kružnicí,
  • do pole Promítací plochy vyberte plochu lopatky.

133-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Ve FeatureManageru rozbalte složku Křivka3 a vyberte skicu Skica9 (1). Ze záložky Skica vyberte příkaz Převést entity.

134-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ukončete skicu. Ze záložky PrvkyKřivky vyberte příkaz Promítnutá křivka.

132-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Promítnutá křivka:

  • v poli VýběryTyp promítání vyberte Skica na plochách,
  • do pole Skica k promítání vyberte skicu s kružnicí,
  • do pole Promítací plochy vyberte plochu lopatky, která je o jednu pozici dále ve směru hodinových ručiček od vybírané plochy předchozí lopatky.

135-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Vytvořte novou skicu v rovině Přední. Změňte orientaci pohledu do pohledu kolmého na rovinu skici. Ze záložky Skica vyberte příkaz Kružnice. Naskicujte kružnici se středem v počátku souřadného systému a zakótujte její průměr 309 mm.

136-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ukončete skicu. Ze záložky PrvkyKřivky vyberte příkaz Promítnutá křivka.

PropertyManageru Promítnutá křivka:

  • v poli VýběryTyp promítání vyberte Skica na plochách,
  • do pole Skica k promítání vyberte skicu s kružnicí,
  • do pole Promítací plochy vyberte plochu lopatky tímto způsobem: klikněte na plochu první vybírané lopatky pravým tlačítkem a z kontextového panelu vyberte možnost Vybrat jiný

138-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

  • … vyberte zadní plochu lopatky.

139-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Ve FeatureManageru rozbalte složku Křivka5 a vyberte skicu Skica11 (1). Ze záložky Skica vyberte příkaz Převést entity.

140-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ukončete skicu. Ze záložky PrvkyKřivky vyberte příkaz Promítnutá křivka.

PropertyManageru Promítnutá křivka:

  • v poli VýběryTyp promítání vyberte Skica na plochách,
  • do pole Skica k promítání vyberte skicu s kružnicí,
  • do pole Promítací plochy vyberte plochu lopatky druhou stranu lopatky (postup výběru je stejný jako v minulém případě → Vybrat jiný).

141-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Vytvořte novou skicu v rovině Přední. Změňte orientaci pohledu do pohledu kolmého na rovinu skici. Ze záložky Skica vyberte příkaz Kružnice. Naskicujte kružnici se středem v počátku souřadného systému a zakótujte její průměr 301 mm.

142-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ukončete skicu. Ze záložky PrvkyKřivky vyberte příkaz Promítnutá křivka.

PropertyManageru Promítnutá křivka:

  • v poli VýběryTyp promítání vyberte Skica na plochách,
  • do pole Skica k promítání vyberte skicu s kružnicí,
  • do pole Promítací plochy vyberte zadní plochu lopatky.

143-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhle a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Ve FeatureManageru rozbalte složku Křivka7 a vyberte skicu Skica13 (1). Ze záložky Skica vyberte příkaz Převést entity.

144-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ukončete skicu. Ze záložky PrvkyKřivky vyberte příkaz Promítnutá křivka.

PropertyManageru Promítnutá křivka:

  • v poli VýběryTyp promítání vyberte Skica na plochách,
  • do pole Skica k promítání vyberte skicu s kružnicí,
  • do pole Promítací plochy vyberte zadní plochu lopatky.

145-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Zkontrolujte vizuálně provedení promítnutých křivek a uložte si dokument (Ctrl + S). Na každé lopatce jsou tři promítnu křivky, přičemž na zadní straně každé z nich jsou dvě křivky, na přední straně je jedna křivka.

146-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ze záložky PrvkyReferenční geometrie vyberte příkaz Rovina.

147-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Rovina:

  • do pole První odkaz vyberte rovinu Přední,
  • do pole Druhý odkaz vyberte koncový bod křivky (leží na průměru 309 mm) na zadní ploše druhé lopatky,
  • do pole Třetí odkaz vyberte koncový bod křivky (leží na průměru 309 mm) na zadní ploše první lopatky.

148-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Dokončete vytvoření nové roviny. Vytvořte novou skicu v rovině Přední.

Ve FeatureManageru rozbalte složku Křivka5 a vyberte skicu Skica11. Ze záložky Skica vyberte příkaz Převést entity. Ukončete skicu.

149-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

V nové rovině Rovina4 vytvořte skicu.

150-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Nakreslete přímku.

151-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte křivku označenou červenou šipkou (1), koncový bod přímky (2) a z kontextového panelu nástrojů vyberte vazbu Průnik.

152-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte koncový bod přímky (1), křivku označenou červenou šipkou (2) a z kontextového panelu nástrojů vyberte vazbu Průnik.

153-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte skicu, zda je plně určená.

154-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ukončete skicu a skryjte rovinu Rovina4.

155-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ukončete skicu. Ze záložky PrvkyKřivky vyberte příkaz Promítnutá křivka.

PropertyManageru Promítnutá křivka:

  • v poli VýběryTyp promítání vyberte Skica na skice,
  • do pole Skici k promítání vyberte promítnutou křivku a přímku.

157-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

Zkontrolujte vizuálně model lopatkového kola a vytvořené křivky.

158-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Pokračujte v modelování podle šestého dílu.

Líbil se vám tento článek?
ANO (0) Udělit kladný hlasUdělit záporný hlas NE (0)
PŘEČTĚTE SI TAKÉ
KOMENTÁŘE K ČLÁNKU ( 0 )

Přidejte komentář

Přidávat komentáře k článku mohou pouze přihlášení uživatelé.
Chcete-li okomentovat tento článek, se nebo se zaregistrujte