Inspirace pro 3D tisk: RC modely jsou pro tiskaře výzvou

Zajímavý projekt 3D tištěného modelu RC letounu se podařilo zpracovat nadšenému konstruktérovi Ericu Haddadovi. Ten se inspiroval filmem Memphiská kráska a už od svých 12 let toužil po výrobě modelu Boeing B-17 Flying Fortress. Sen si splnil díky SOLIDWORKSu a RC modelu vyrobenému pomocí „stolního“ 3D tisku.

Boeing B-17 se během svého životního cyklu vyráběl v několika různých modelových verzích a v průběhu druhé světové války dostával různou výzbroj a výkonnostní doplňky. Za projektem stálo na začátku hned několik zajímavých technických a konstrukčních výzev.

Boeing B-17 Flying Fortress byl americký čtyřmotorový dálkový bombardovací letoun vyvinutý ve 30. letech pro Armádní letecký sbor Spojených států amerických. Foto: youtube.com
Boeing B-17 Flying Fortress byl americký čtyřmotorový dálkový bombardovací letoun vyvinutý ve 30. letech pro Armádní letecký sbor Spojených států amerických. Foto: youtube.com

Jelikož se jedná o čtyřmotorový bombardér, uvnitř letounu je nainstalována spousta zařízení, ke kterým musím mít přístup. Proto bylo důležité pečlivě navrhnout různé poklopy. Velký hlavní poklop je umístěný nahoře pro přístup k servomotorům a bateriím v trupu. Zadní poklop dole je nutný pro přístup k sestavě ocasního kola a k přípojkám ovládání směrovky/výškovky. Dále bylo nutné navrhnout poklop pod každou motorovou gondolu pro přístup k elektronickým regulátorům otáček, hlavnímu podvozku a přídavnému servu klapek. S bateriemi co nejdále vpředu je dokonale vyvážený bez přidané hmotnosti.

Konstrukce RC modelu letounu B-17 byla provedena v SOLIDWORKSu. Ericovi zabrala tvorba modelu více než 100 hodin. Foto: youtube.com
Konstrukce RC modelu letounu B-17 byla provedena v SOLIDWORKSu. Ericovi zabrala tvorba modelu více než 100 hodin. Foto: youtube.com

Technické zajímavosti RC modelu letounu B-17:

  • počet hodin konstruování: > 100 hodin,
  • měřítko letounu: 1:15,
  • rozpětí křídel: 2,1 metru,
  • letová hmotnost: 5500 gramů.

Barvy podle originálu

Eric se rozhodl zvolit barevné schéma letounu podle typu letounu B-17G s názvem „A Bit O’Lace“. Je to jedinečné barevné schéma s přírodním kovovým povrchem a jasně žlutým ocasem. Pro počáteční zkušební lety autor nenabarvil úplně všechny detaily, protože chtěl nejdříve otestovat, zda bude model letounu funkční. U prvního návrhu však použil trochu žluté barvy pro lepší viditelnost ve vzduchu.

Radiální motory jsou vymodelovány a vytištěny s velmi jemnými deaily a liniemi. Foto: blogs.solidworks.com
Radiální motory jsou vymodelovány a vytištěny s velmi jemnými detaily a liniemi. Foto: blogs.solidworks.com

Všechna okna (a B-17 jich má spoustu) byla navržena s půlmilimetrovým vybráním, takže mají přirozený okraj, ve kterém může zůstat barva.  Během konstrukce Eric zjistil, že je obtížné namalovat okna s pěknými, ostrými liniemi pomocí štětce. Proto se rozhodl použít malířská pera. Tento proces nanášení barev se ukázal jako vhodný, okna mají pěkné a ostré okraje.

Postup modelování, ukázka barvení, montáž a testování RC letounu je detailněji uvedeno ve videu (anglicky, 15 minut):

Věděli jste, že…

  • Memphiská kráska je úspěšný válečný film (pozn. redakce: hodnocení na webu csfd.cz je 78 %) o jednom z nejznámějších bombardérů druhé světové války, která se odehrává v květnu 1943 a jeho hrdiny jsou sehraná desetičlenná posádka bombardéru B-17, nazvaného Memphiská kráska. Na jeho palubě se posádka vydává na poslední nálet a po něm má být převelena do USA. Byla by první, které by se podařilo přežít pětadvacet nasazení. Jenže cílem náletu je letecká továrna v Brémách. Všichni vědí, že pravděpodobnost úspěšného návratu je minimální. Není divu, že mají strach a jejich nervové vypětí je větší než u jiných posádek. Vždyť šanci na návrat domů mají nadosah, a přece téměř nedosažitelnou. Napětí zvyšuje mlha, kvůli níž musí být start odložen. Když se konečně ocitnou ve vzduchu, čeká je útok nepřátelských stíhaček. Nad Brémami kvůli mrakům není vidět cíl a kapitán Dearborn rozhodne opakovat přelet, protože nechce zasáhnout civilní oblasti. Po úspěšném shození bomb obrátí k návratu. Cestou je letoun několikrát zasažen, několik mužů zraněno, přestane fungovat elektrika, začnou ztrácet palivo. Přesto se nevzdávají a zarputile míří k domovskému letišti.
  • Boeing B-17 Flying Fortress (létající pevnost) byl americký čtyřmotorový dálkový bombardovací letoun vyvinutý ve 30. letech pro Armádní letecký sbor Spojených států amerických (USAAC). Firma Boeing vstoupila do soutěže o zakázku vedle firem Douglas a Martin na stavbu 200 bombardérů s prototypem Model 299/XB-17. Překonal oba konkurenty a také překročil výkonnostní požadavky leteckého sboru, jenže kvůli havárii prototypu Boeing o kontrakt přišel ve prospěch letounu Douglas B-18 Bolo. Nicméně letecké sbory objednaly dalších 13 letounů B-17 pro další zkoušky. Od svého uvedení do služby v roce 1938 se B-17 Flying Fortress postupně vyvinul prostřednictvím četných konstrukčních vylepšeních do mnoha variant a za čtyřmotorovým víceúčelovým B-24 a dvoumotorovým Ju 88 se stal třetím nejprodukovanějším bombardérem všech dob. B-17 byl primárně nasazen americkým armádním letectvem během denních strategických bombardovacích misí za druhé světové války proti německým průmyslovým a vojenským cílům.

Zdroj: blogs.solidworks.com, 3daeroventures.com, a csfd.cz

Komentáře k článku (0)