Klasické zobrazení

Postup modelování lopatkového kola #1

    / 24. 1. 2019
                
66-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Lopatkové kolo větráku má geometrii lopatek přizpůsobenou tak, aby optimálně rozvádělo vzduch do okolí. Při modelování využijete základní a pokročilé metody konstruování včetně promítání křivek a konstruování povrchů. Podívejte se náš návod a postupujte při tvorbě modelu krok za krokem.

Tip: Podívejte se na zadání tohoto seriálu a obrázky modelu skříně.

 

Postup modelování lopatkového kola

Založte si nový díl.

Do složky C:\Mujsolidworks.cz\vetrak (1) uložte díl pod názvem 201810-01-04.SLDPRT a do pole Popis uveďte LOPATKOVÉ KOLO (2). Uložte díl tlačítkem Uložit (3).

1-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Modelování středové části

Před zahájením modelování si vytvořte osu, která vznikne průsečíkem roviny Pravá a Horní. Osu použijeme pro kopírování kruhového pole v další fázi konstruování lopatkového kola. Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte z FeatureManageru roviny Horní a Pravá (1) a pokračujte výběrem příkazu Osa (2) ze záložky PrvkyReferenční geometrie.

2-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

V grafické ose vyberte osu a z kontextového panelu nástrojů vyberte příkaz Skrýt.

3-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ve FeatureManageru vyberte rovinu Horní a z kontextového panelu nástrojů vyberte příkaz Načrtnout skicu. Nově vytvořená skica v dílu se automaticky natočí do pohledu kolmého na rovinu skici. Pokud se tak nestalo, klikněte pravým tlačítkem Skica1 ve FeatureManageru a z kontextového panelu nástrojů vyberte příkaz Kolmý k.

4-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Načrtněte skicu podle obrázku a zakótujte ji tak, aby byla skica plně určená.

5-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Tip: Pokud máte problémy s plným určením skici, zkontrolujte si vytvořené vazby.

Ze záložky Prvky vyberte příkaz Přidání rotací.

6-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Rotovat:

  • se automaticky vybere do pole Osa rotace osa skici,
  • v poli Směr č. 1 vyberte parametr Symetricky,
  • zadejte vzdálenost prostřednictvím rovnice 360/5 (72°).

7-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz.

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Založte novou skicu v rovině Pravá. Změňte orientaci do pohledu kolmého na rovinu skici.

8-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Panelu zkratek (klávesa S) vyberte příkaz Úsečka podle středu.

9-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Levým tlačítkem umístěte první bod přímky → středový bod přímky.

10-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Druhým kliknutím určete koncový bod přímky. Dbejte pozornost na automatické vytvoření vazeb Svislá a Sjednocená.

11-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Pokračujte skicováním dvou vodorovných přímek.

12-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zakótujte velikost přímek: 25,5 mm, 63,5 mm a 2,8 mm.

13-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Panelu zkratek vyberte příkaz Splajn.

14-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Umístěte počáteční bod splajny do levého koncového bodu horní přímky.

15-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Koncový bod splajny umístěte do levého bodu spodní vodorovné přímky. Poklepáním ukončete skicování splajny.

16-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Vyberte splajnu (1), čímž aktivujete její ovládací prvky. Vyberte ovládací prvek (2)…

17-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

… a potáhněte jej proti směru hodinových ručiček.

18-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Horním gestem myši (stiskněte pravé tlačítko a táhněte nahoru) vyberte příkaz Inteligentní kóta.

19-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Vyberte ovládací prvek splajny a vytáhněte kótu.

20-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zadejte hodnotu 68.

21-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ze záložky Prvky vyberte příkaz Přidání vysunutím.

22-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Přidat vysunutím:

  • v poli Od vyberte parametr Odsazení (1),
  • do pole Vzdálenost zadejte hodnotu 127 mm (2),
  • v poli Směr č. 1 vyberte parametr K tělu a…
  • … tlačítkem Obrátit směr změňte směr vysunutí.

23-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem.

24-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Pokračujte v modelování podle druhého dílu.

Líbil se vám tento článek?
ANO (0) Udělit kladný hlasUdělit záporný hlas NE (1)
PŘEČTĚTE SI TAKÉ
KOMENTÁŘE K ČLÁNKU ( 0 )

Přidejte komentář

Přidávat komentáře k článku mohou pouze přihlášení uživatelé.
Chcete-li okomentovat tento článek, se nebo se zaregistrujte