Postup modelování lopatkového kola #6

Lopatkové kolo větráku má geometrii lopatek přizpůsobenou tak, aby optimálně rozvádělo vzduch do okolí. Při modelování využijete základní a pokročilé metody konstruování včetně promítání křivek a konstruování povrchů. Podívejte se náš návod a postupujte při tvorbě modelu krok za krokem.

Otevřete si model 201810-01-04.SLDPRT a pokračujte v modelování podle návodu.

Tip: Pokud model nemáte, postupujte podle prvního dílu návodu nebo podle poslední fáze modelu, u které jste s konstruováním skončili. Zadání k modelování sestavy větráku je dostupné on-line.

Postup vytvoření výztuže lopatek

Ze záložky PrvkyReferenční geometrie vyberte příkaz Rovina.

160-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Rovina:

  • do pole První odkaz vyberte rovinu Přední,
  • do pole Druhý odkaz vyberte koncový bod křivky (leží na průměru 301 mm),
  • do pole Třetí odkaz vyberte koncový bod křivky (leží na průměru 301 mm).

161-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete vytvoření roviny potvrzovacím tlačítkem.

Vytvořte novou skicu v nové rovině.

162-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Nakreslete přímku.

163-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte křivku označenou červenou šipkou (1), koncový bod přímky (2) a z kontextového panelu nástrojů vyberte vazbu Průnik (3).

164-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte koncový bod přímky (1), křivku označenou červenou šipkou (2) a z kontextového panelu nástrojů vyberte vazbu Průnik (3).

165-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte vizuálně skicu a přesvědčte se v dolní liště, že je plně určená. Ukončete skicu.

166-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Skryjte novou rovinu.

167-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Vytvořte novou skicu v rovině Přední. Ve FeatureManageru rozbalte složku Křivka7 a vyberte skicu Skica13 (1). Ze záložky Skica vyberte příkaz Převést entity (2).

168-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ukončete skicu. Ze záložky Prvky → Křivky vyberte příkaz Promítnutá křivka.

169-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

PropertyManageru Promítnutá křivka:

  • v poli Výběry → Typ promítání vyberte Skica na skice,
  • do pole Skici k promítání vyberte přímku (1) a promítnutou křivku (2).

170-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete příkaz potvrzovacím tlačítkem. Zkontrolujte vizuálně model a křivky.

171-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Ze záložky Skica → Načrtnout skicu vyberte příkaz Načrtnout 3D skicu.

172-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ze záložky Skica vyberte příkaz Bod a umístěte jej do koncového bodu křivky.

173-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Pokračujte ve skicování druhého bodu.

174-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zakótujte vzdálenost bodů 12 mm.

175-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Stiskněte klávesu Ctrl, vyberte bod (1), plochu označenou červenou šipkou (2) a z PropertyManageru Bod vyberte vazbu Na povrchu (3). Ukončete 3D skicu.

176-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Ze záložky PrvkyReferenční geometrie vyberte příkaz Rovina.

PropertyManageru Rovina:

  • do pole První odkaz koncový bod křivky (leží na průměru 305 mm),
  • do pole Druhý odkaz vyberte koncový bod křivky (leží na průměru 305 mm),
  • do pole Třetí odkaz vyberte rovinu Přední.

177-SolidWorks-postup-navod-modelani-vetrak-plechove-dily-lopatkove-kolo

Zkontrolujte náhled a dokončete vytvoření roviny potvrzovacím tlačítkem.

Uložte si dokument (Ctrl + S).

Pokračujte v modelování podle sedmého dílu.

Komentáře k článku (0)

Reklama

Reklama